Psykologinen
painonhallinta
Syö, mitä mielesi tekee
Koti      Uutisia
Uutisia

Amerikkalaistutkijat: ruokavaliossa pysyminen keskeisin tekijä painonpudotuksessa, dieeteillä ei eroa

 
American Journal of Clinical Nutrition julkaisi tutkimuksen, jonka johtopäätösten mukaan olennaista ei ole, keskittyykö ruokavalio hiilihydraattien, rasvan tai proteiinien karsimiseen. Kaikki dieetit tuottivat samanlaisen laihdutustuloksen ja tutkijat toteavatkin, että lopulta energiansaanti on keskeinen tekijä. 
 
linkki alkuperäiseen tutkimukseen:  http://www.ajcn.org/content/early/2012/01/17/ajcn.111.026328 
 
 
(TO) Psykologisen painonhallinan kannalta olennainen on tutkimukseen osallistuneen George Brayn näkemys. Hänen mukaansa kannattaa käyttää sitä ruokavaliota, joka tuntuu itselle sopivalta. Ruokavaliossa pysyminen oli useille tutkimukseen osallistuneelle vaikeaa, ja Brayn mukaan ohjelmassa pysyminen (adherence) vaikuttaa siihen, mitä johtopäätöksiä voi vetää. 
 
 

Tutkijat: Laihdutuslaskelmat ovat epärealistisia

Helsingin Sanomat

Laihduttelijoiden kokema tosiasia on nyt tutkimuksissa vahvistettu: Vaikka kuinka päivittäin vähentäisi 500 kalorin verran energiaa ruuasta, ei silti laihdu viikosta toiseen niitä noin 450 grammaa, jotka tunnettu hokema lupaa. Todellisuudessa ajan mittaan laihtuu enintään puolet, brittitutkija Kevin Hall kertoi todellisuudesta AAAS-tiedejärjestön kokouksessa Vancouverissa Kanadassa.

Laskuvirhe huomattiin, kun Britannian ja Yhdysvaltain kansanterveyden laitokset alkoivat vakavissaan laskea, kuinka nopeasti ihminen todella voi laihtua, kun kutistuvan kehon ja hidastuvan aineenvaihdunnan jarruvaikutukset huomioidaan.

"Ravintoneuvojat ja lääkärit ovat käyttäneet tätä peukalosääntöä kauan, mutta se osoittautuu täysin vääräksi. Se ei ota huomioon aineenvaihdunnan muutoksia, kun ihmiset muuttavat dieettiään", Hall sanoi The Guardian-lehden mukaan 500 kalorin ohjeesta.

Hall kehottaa realismiin. "Jos odottaa laihtuvansa vuodessa kaksi kertaa enemmän painoa kuin todellisuudessa laihtuu, se voi vähentää hirvittävästi ihmisten motivaatiota. Olisi parempi, jos ihmisille olisi realistisia lukuja odotustensa ja hoitojensa mittarina."

Britanniassa ylipaino on suuri kansanterveyshuolen aihe. Lääkärilehti Lancet varoitti viime vuonna, että jopa puolet brittimiehistä voi olla lihavia vuoteen 2030 mennessä.
 (uutinen päättyy)
 
(TO) Psykologisen painonhallinnan  kannalta olennaista tässä uutisessa on se, miten voidaan varautua motivaatio-ongelmiin ja ehkäistä motivaation haavoittuvuutta jo ennalta. Ihmiset ovat myös herkkiä tekemään tällaisista odotusten vastaisista epäonnistumisista yleisiä itseä koskevia virhepäätelmiä, kuten "minun aineenvaihdunnassani on jotain vikaa - teen kaiken niin kuin pitää ja silti paino ei putoa!" Se voi olla todella vahingollista painonhallinnan kannalta.
 
linkki artikkeliin: